VARÁZSLAT


Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem Bábszínész tagozatának első éves mesteris osztálya "Ezt játszuk mi.../A gyufaárus kislány" című vizsgaelőadása

Vizsgaetűdöket láthattuk a tegnap délután a Marosvásárhelyi Művészeti Egyetem bábszínész tagozatának első éves mesteris osztályától. Az esti szakmai után már letettem arról a szándékomról, hogy részleteiben elemezzem a diákok munkáját, az illúziókeltés mikéntjét, a mozgást és a mozgatási technikát, és inkább csak a bábszínházra jellemző varázslatról fogok írni.




Három lány és két fiú, ez a kezdeti felállás. Pontosabban a leülés, hiszen amikor beléptünk a stúdióterembe, mind a földön ülve vártak minket. A különböző etűdök során ez változik, egyes részek, jelenetek csak két vagy három személyt igényelnek, mások mindegyiket. A játék az elrendeződési elve az első etűdnek. Előbb csak a kéz, a fej és a tekintet játszik, valaki rámutat valamire, és mindenki arra néz. Ezt később a nagyobb mozgások és a felfedezés követi. Saját testük mozgását, egymásét meg a közös mozgást. Játékon keresztül megismerik a bőrönd külsejét, a fogantyúját, majd a belsejében található bábot, labdát, széket és más tárgyakat. A bábot megfogják, megcsodálják, és az lassan-lassan életre kel, ő is rácsodálkozik az emberre. Innen kezdve az első rész báb és színész, báb és bábos, illetve két báb közötti kapcsolatra épít, mindez azt mutatva, mit is jelent, ha a báb életre kel és saját – természetesen a bábostól minden pillanatban függő – karaktert kap. A báb is felfedezi saját testének mozgását, felugrik, táncol, focizik, motorbiciklit vezet, gitározik, egyensúlyozik a paraván élén.



Amit láthattunk, az egy tanulmány volt mozgásról, ritmusról, rugalmasságról, testről, anyagról és éltre keltésről, mozgatásról és karakterformálásról. Ezzel szemben a második rész, a gyufaárus lány jelenetei a báb belső történéseit próbálták kivetíteni és a hideget, a karácsonyi hangulatot éreztetni finom mozgások segítségével. Az utolsó részben állatformákat és az ők sajátos mozgását fedezhettünk fel az árnyakban, hiszen árnyjáték formában szólt arról, hogy mi mindenre képes az emberi kéz, újra előhozva a bábszínház varázslatát.


AVRAM Laura

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése